12.5.13

Finished: Brigitte Dress

And here it is! I finished the Brigitte Dress this morning! This is the story of the Brigitte Dress:

En daar is ie dan eindelijk! Ik heb de Brigitte Jurk vanmorgen afgekregen! Dit is het verhaal van de Brigitte jurk:


Starting after almost a year with this sewing project was quite difficult. Firstly, because I lost my traced and graded patterns due to the fire. I still have the original pattern, but it is size 3jp, which is very very small! I didn't feel like starting all over again, because I made quite some changes to the original pattern and that took a lot of time.

Na een jaar weer verder gaan met een naaiproject is vrij lastig. Ten eerste, ben ik de overgetrokken en aangepaste patroondelen kwijtgeraakt door de brand die we hadden. Ik had nog wel het originele patroon, maar dat is maat 3jp, en dat is heel erg klein!
Ik had al vrij veel aanpassingen gedaan wat veel tijd kostte, en ik had dus echt geen zin om weer helemaal opnieuw te moeten beginnen.


Things didn't get easier when I realised I missed a gingham skirt piece I already had cut out, before we had the fire.
When we moved back to our house and started unpacking the boxes, I collected my sewing material and kept an eye for the cutted pieces and the muslin of the Brigitte Dress. When we went through all of our boxes, I still hadn't found the missing skirt piece. 
I did find the cleaned gingham fabric, but I didn't have enough to cut a new skirt. Luckily, I also found the muslin of the bodice. But if I wanted to finish this dress I had to find the missing piece.

Het werd ook niet makkelijker toen ik me realiseerde dat ik een deel van de rok miste. De rok had ik al uitgeknipt voordat we de brand kregen.
Toen we weer in onze woning terug konden en bezig waren met het uitpakken, probeerde ik alle onderdelen van de jurk bij elkaar te krijgen. Alle dozen hadden we gehad, maar ik miste het voorpand van de rok. Ik had wel de stof gevonden, maar ik had niet genoeg om de rok opnieuw uit te knippen. Gelukkig, had ik wel het proefmodel weer terug. Maar als ik de jurk wilde afmaken dan had ik ontbrekende rokdeel nodig.


It was at the end of october that I found the missing piece. We went to a flea market to sell some things. I found the skirt piece in one of the boxes we took with us. I really don't know how it got there, and how I could miss it when I filled the boxes with things to sell?!?

Het was eind oktober toen ik het ontbrekende deel vond. We gingen naar een vlooienmarkt  om wat spulletjes te verkopen. Ik vond het rokdeel in een van de dozen die ik had ingepakt met verkoopspullen. Ik heb geen idee hoe het in die doos kwam. En dat ik het überhaupt over het hoofd had gezien toen ik de doos inpakte?!?


So, in october I could start sewing this dress, but I didn't know how to start. I couldn't remember how far I had progressed and I thought I had to start all over again because I missed the traced/graded patterns. Until last week. I finally had enough courage to take a look at the muslin and try it on. It wasn't that bad at all! It gave me motivation to finally finish the dress. 

Dus ik had in oktober al kunnen beginnen met de jurk, maar ik wist simpelweg niet waar ik moest beginnen. Ik wist niet meer hoe ver ik was en ik had het idee dat ik helemaal overnieuw moest beginnen omdat ik de overgenomen patronen miste. Tot vorige week. Toen durfde ik eindelijk het proefmodel te passen. En hij paste eigenlijk best goed! En dit gaf me de motivatie om dan eindelijk deze jurk af te maken.


I really like this classic 60s model, a fitted body and a wide skirt. I wear it with my petticoat to give it extra volume. My main inspiration was Brigitte Bardots gingham dress as the name suggests. I fell in love with the combination of gingham and lace.

Dit klassieke jaren 60 model vind ik erg mooi. Een passend lijfje en een wijdere rok. Ik draag mijn petticoat eronder om nog wat meer volume te krijgen. Mijn inspiratie voor deze jurk is de beroemde geruite jurk van Brigitte Bardot. Verrassend he ;) Ik was meteen weg van de combinatie van de geruite stof en het kant.


When I took pictures I was a bit whimsical(?). Can you see what I changed during the photoshoot?

Toen ik de foto's maakt was ik een beetje wispelturig. Kun je zien wat ik heb tijdens de shoot heb veranderd?


I hope you like it! :)

Ik hoop dat je het leuk vindt! :)

14 comments:

  1. Cute! This dress was meant to be finished:) I'm glad you stuck with it. You have a lot of determination. Looks lovely!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks! I always want to finish what I've started :)

      Delete
  2. Hahaha I'm good at 'spot the difference' it's the brooch! Nice touch. I love the dress, well worth the wait I would say. Gingham just never gets old and boring. The neckline detail is cute. Now Dorothy, all you need is some sparkly red shoes and off you go to Oz hahaha.
    Great dress, enjoy twirling in it.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks! I was thinking about adding red details when I wear the dress next time!

      Delete
  3. This is so charming. I'm glad you found that extra piece!

    ReplyDelete
  4. Anthea, this is truly gorgeous! I'm so glad you ended up making it again because it's beautiful!

    ReplyDelete
  5. Mooie jurk. De kleur is ook fantastisch, met die ruitjes !!

    ReplyDelete
  6. What a story! A fire, a missing piece, and finally...a triumph of a dress! I think it looks beautiful, very Bardot indeed! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. I'm glad I could finish it after all!

      Delete
  7. You ditched the headband at the some point - both ways are cute (especially because the gal in the dress is super cute to begin with :)) but I especially like it with the darling matching headband. What an inspiring story of sewing project perseverance. It paid off for sure - you look beautiful in this summertime perfect blue gingham frock.

    ♥ Jessica

    ReplyDelete
  8. That is so sweet of you Jessica! I hate it when I'm not able to finish my sewing projects. It might take some time, but most of the projects I started I will finish :)

    ReplyDelete

Thank you so much for leaving a comment! I really appreciate it!