27.5.13

The Soviet Myth

Yesterday I went to the museum of Assen with a friend of mine. We visited 'The Soviet Myth' exhibition about socialist realism (1932-1969). During the reign of Stalin artists were very restricted in their creative expressions. Everything they made had to be checked with a special council. When the council approved, the artwork could be published.

Midday, Plastov 1961 (Source)

Gisteren ben ik met een vriendin naar het museum van Assen geweest. We bezochten de tentoonstelling 'De Soveje Mythe' over het socialistisch realisme (1932-1969). Toen Stalin aan de macht was werd de artistieke vrijheid van de kunstenaars aan banden gelegd. Alles wat door hen werd gemaakt moest worden beoordeeld door een speciale commissie. Wanneer de commissie het kunstwerk had goedgekeurd kon het worden gepubliceerd.


On Peaceful Fields, Mylnikov 1950 (Source)

Communistic life was romanticized, art had to be simple so workers and peasants could understand the message of the painting and of course Lenin and Stalin were glorified. A few theme's were very popular, like sports, live at a farm, innovation and industry.  

The wide expanse, Deineka 1944 (Source)

Het communistisch leven werd geromantiseerd, de kunst moest makkelijk te begrijpen zijn zodat arbeiders en boeren de boodschap begrepen en natuurlijk werden Lenin en Stalin verheerlijkt. Een aantal thema's waaronder sport, het boerenleven, innovatie en industrie waren zeer populair.

Hymn to October, Gerasimov 1942 (Source)

Men had to be strong and athletic. Women had to look strong too, not skinny but well fed. It was such a delight to see normal women depicted, instead of all the skinny models we see nowadays. Women had to work too, and shouldn't stay at home with their kids. This concept is a very much debated subject at the moment. 

Female subway-bulder with a drill, Samokhvalov 1937 (Source)

Mannen moesten sterk en atletisch zijn. Ook voor vrouwen gold dat ze sterk moesten zijn. Niet mager maar weldoorvoed. Het was aangenaam om eens normale vrouwen afgebeeld te zien in plaats van al die graatmagere modellen waar we tegenwoordig tegenaan kijken. Vrouwen bleven niet thuis bij het gezin, maar moesten ook aan het werk. Iets, wat tegenwoordig ook weer erg actueel is. 

Collective Farm Festival, Plastov 1937 (Source)

The paintings shows us a big feeling of unitedness. Everybody participated to make the communism a success. Men, women, children, young and old, everybody participated! Regulating the art was a very effective way of propagating the communism! The pieces were big, the colors bright, the people perfect and the message is clear. For a short while you start believing in the communism...

Letter from the front, Laktionov 1962 (Source)

De schilderijen geven een gevoel van saamhorigheid. Iedereen werkte mee om het communisme succesvol te maken. Mannen, vrouwen, kinderen,jong en oud, iedereen deed mee! Het reguleren van de kunst was een zeer effectieve manier om het communisme te propageren! De schilderijen waren groot, de kleuren helder, de mensen perfect en de boodschap is duidelijk. Voor even ga je geloven in het communisme...

2 comments:

  1. Excellent post, dear Anthea. There is a certain beauty in Soviet era artwork - one knows it was contrived, controlled and very scripted, yet you still see the raw skill of the painter or illustrator's hand at work - and sense that they were trying so hard to keep their passion (for creating art) alive in in the face of such extreme oppression.

    ♥ Jessica

    *PS* Love (!) the new blog design!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. That's so true! It must be horrible to be so limited in your creativeness.

      Thanks! I'm very content with the result. So much better en cleaner then the old template I used.

      Delete

Thank you so much for leaving a comment! I really appreciate it!