17.7.13

Coats

I know it's summer, but lately I've been thinking a lot about sewing projects, which I want to sew this autumn and/or winter. On top of my list is a coat for my mother in law and a coat for me. My winter coat is falling apart and I really need a new one.

Ik weet dat het zomer is, maar de laatste tijd heb ik veel nagedacht over naaiprojecten die ik wil gaan maken in het najaar. Bovenaan het lijstje staat een jas voor mijn schoonmoeder en een jas voor mij. Mijn winterjas valt nog net niet uit elkaar van ellende en is nodig aan vervanging toe.

Lutterloh 1941 coat pattern
I've been thinking about drafting the coat pattern myself, using a Lutterloh 1941 pattern as a guide. Or using my 30s coat pattern drafting book (I really need to blog about this book, because it's so great),  but I think it's a bit too ambitious. Because sewing a coat, with all the tailoring I want to be done, is already a huge amount of work. And, I have to sew not one but two coats.

Ik heb gedacht aan het zelf tekenen van een patroon, met behulp van het Lutterloh 1941 patronenboek. Of  om mijn patronenboek met jaren 30 jassen te gebruiken (dit is echt een geweldig boek en ik zou hier echt eens een over moeten schrijven), maar ik denk dat dat erg ambitieuze plannen zijn. Er zit veel werk in, zoals pikeren, de zakken e.d, en het gaat natuurlijk om twee jassen.


Box coat (Source)

Therefore I have been searching for the perfect coat pattern the past couple of months. It's very hard to find a coat pattern you like in the right size and for a reasonable price! Most tailored coat patterns are quite expensive. Box coats are cheaper, but I don't want a box coat, I don't like them as much as a tailored one.

Daarom heb ik de laatste maanden mijn ogen goed open gehouden voor het perfecte patroon. Het is nogal lastig om een vintage patroon van een jas te vinden, in de juiste maat voor een redelijke prijs. De meeste patronen van getailleerde jassen zijn behoorlijk aan de prijs. Je hebt ook patronen van ruimvallende jassen die vaak goedkoper zijn, maar die vind ik niet zo mooi.

My new coat pattern Source
But my search has been paid of. It was yesterday that my eye caught the perfect coat pattern, Simplicity 2865! I'm so happy! It's a tailored 30s coat, with a notched collar and welt pockets.

Gelukkig heeft mijn zoektocht resultaat gehad. Gisteren vond ik dan eindelijk het perfecte patroon, Simplicity 2865! Ik ben er helemaal blij mee! Het is een patroon uit de jaren 30 van een getailleerde winterjas, met een reverskraag en gepaspoilleerde zakken.

Source
Although I'm not starting sewing those coats yet, I will read 'Tailoring, the classic guide to sewing the perfect jacket'. And I have to think about padding, which notions I need, ecc.

Alhoewel ik voorlopig nog niet met de jassen aan de slag ga. Wil ik wel alvast wat voorbereiding gaan doen. Het boek 'Tailoring, the classic guide to sewing the perfect jacket' wil ik gaan bestuderen. Daarnaast wil ik nadenken over welke technieken en fournituren ik wil gaan gebruiken.

Have you been thinking about autumn/winter sewing plans?
Hebben jullie al nagedacht over naaiprojecten voor de herfst en winter?

14 comments:

  1. Hah, toevallig zit ik ook al aan (winter)jassen te denken en heb ik ook net vorige week een patroon voor een jas gekocht! Het is zo'n korte 40s lumberjack jacket, exact hetzelfde patroon dat iemand laatst postte op we sew retro. Die box coat patronen zijn er inderdaad in overvloed, maar ik vind ze vreselijk. Ik heb het idee dat het dan meer lijkt alsof je in de jaren 80 bent blijven hangen in plaats van de jaren 40. Ik heb ook nog een patroon voor een lange jaren 40 jas op ebay op het oog :) Ik ben er nog lang niet aan toe om een jas te naaien maar je moet vooruit denken, toch? Ik ben heel erg benieuwd naar die van jou, het is een mooi patroon!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gelukkig ben ik niet de enige! Het is altijd leuk om na te denken over projecten die misschien nu nog wat te moeilijk zijn, maar die je ooit hoopt te kunnen maken.

      Delete
  2. Oh, sounds like an interesting project, I am curious to see how it will develop.
    And you are not too early. Only yesterday I thought about working on my 40ies coat. I started to sew it already in 2011 but was too slow, 2012 I went abroad for two months in autumn and this year we will move in october. Maybe I should try to finish it now, before losing another year. But I had some serious troubles with the fit of it and of course I didn't make a muslin. But I hope that it will be wearable in the end.
    Maybe I should have read such a book about tailoring coats before starting.
    And I love that Lutterloh-Pattern with the three buttons in a row.^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. That Lutterloh pattern is cute! But I'm to scared to draft it. Maybe I can in a few years!

      I hope you will be able to finish your coat!

      Delete
  3. Ooh, you've chosen a lovely pattern! Here in the UK we're enjoying a bit of a heat wave (by UK standards at least- it's what other countries call "summer") so winter coats are the last thing on my mind. I'm still cursing my lack of sun dresses!

    I look forward to seeing these later in the year, by which time I may have returned to my own coat sewing plans that have been set aside while the weather is good.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, the weather is good here too! But still I couldn't stop thinking about winter coats. Maybe it happens, because I already planned my summer projects. And I like planning new sewing projects, so I had to move on to autumn/winter.

      Delete
  4. A coat is a more ambitious project than I've tried yet, but I really want to try it this fall/winter. Good luck. I think you'll do great with all this research!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks! I hope you'll be able to start with a coat later on this year!

      Delete
  5. What an exciting undertaking! I love the 1930s pattern that you found, it's very classic and beautiful. I too adore coats that are more fitted than boxy - a vintage princess coat is my cold weather topper of choice year after year after year! :)

    ♥ Jessica

    ReplyDelete
    Replies
    1. A princess coat is sure a topper!

      Delete
  6. Every autumn I plan on making a new winter coat for the next season, but rarely get that far. I would like to make a 40's style coat with a (faux)fur collar. I really like the two styles on the first image.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I hope to sew one of them someday! But I want to start a bit easier, because I have to draft the pattern myself for those coats.

      Delete
  7. I've never sewn a coat but always think about doing it! Maybe I'm just scared of how much work needs to go into one and I'm so worried it won't fit afterwards.

    But making your own means you can make it just the way you want it! You could always go for the Colette Patterns swing coat? It's a more basic shape but would give you a good introduction to making a coat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. I have the same hesitation when it comes to coats. With all the work I just want a good result. But if I never try I will never learn!

      Delete

Thank you so much for leaving a comment! I really appreciate it!