23.7.13

WIP: Vogue 6136


It's so hot over here! I hardly do any sewing, just some bits and pieces every now and then. But even with small steps every time you get results!

Het is zo warm! Ik zit nauwelijks achter de naaimachine. Af en toe doe ik een beetje. Maar ook met kleine stapjes krijg je uiteindelijk resultaat!



I'm currently working on Vogue 6136. With this sewing project I definitely wanted to make a muslin. It's a sewing class assignment and I want the result to be good. I also don't have a lot of experience with pin tucks, so some extra practice wouldn't hurt me at all!

Momenteel ben ik bezig met Vogue 6136. Van deze blouse wilde ik perse een proefmodel maken. Het is een opdracht voor naailes, dus ik wil natuurlijk wel dat het allemaal goed gaat. Ook wilde ik oefenen met de plooitjes, aangezien ik dat nog niet heel veel heb gedaan.

I always finish just one sleeve to save time

The blouse has also lace insertions, as you can see at the illustration of the pattern envelope. I haven't used lace yet for this muslin. But I also want to practice that. The problem is, I don't have suitable lace in my stash. So, now I'm a bit on the hunt for the perfect lace. 

Zoals je op de afbeelding van het patronenhoesje ziet, wordt er ook kant in de blouse verwerkt. Ik heb dit helaas nog niet kunnen oefenen, omdat ik geen geschikt kant thuis heb liggen. Dus nu ben ik druk aan het zoeken naar geschikt kant.


I don't really like sewing pin tucks. It's quite boring and time consuming! I know there are special feeds for sewing machines to make sewing pin tucks easier. They can be quite expensive and that discourages me from spending money on it. I just have to be a bit more careful and patient. 

Het stikken van de plooitjes is niet echt leuk werk. Het is saai en neemt veel tijd in beslag. Ik weet dat er speciale voetjes zijn om het werk wat makkelijker te maken. Maar de voetjes kunnen vrij prijzig zijn en dat weerhoudt me ervan om een aan te schaffen. Nu moet ik zorgvuldiger te werk gaan en wordt mijn geduld op de proef gesteld.

Luckily Dita is of great assistance

 Each pin tuck uses 0,32 cm of fabric. This means you have to stich 0,16 cm away from the fold. The foot of my sewing machine has a 0,25 cm line if you don't change the position of the needle. I relocated the needle to the right to make the distance smaller. This way I can use the 0,25 cm line on my foot as a guide but stitching only 0,16 cm from the fold. I hope this makes sense!

Elk plooitje heeft 0,32  cm stof nodig. Dus als je het plooitje dubbel hebt gevouwen stik je 0,16 cm van de vouw af. Op mijn voetje heb ik een lijn die 0,25 cm aangeeft als je de naald niet verplaatst. Door de naald naar rechts te verplaatsen stik ik op 0,16 cm en kan ik de 0,25 cm lijn als houvast gebruiken. Ik hoop dat ik nog een beetje te volgen ben.


I haven't changed much on the pattern, except adding some length (3 cm) to the bodice and sleeves. But I'm thinking about removing it, because it's a bit too puffy for my taste. The neckline will be deepened as well, it's way too tight now. 

Ik heb niet veel aan het patroon veranderd. Ik heb alleen wat lengte (3 cm) toegevoegd aan het lijfje en de mouwen. Maar ik denk eraan om dit weer terug te draaien, want het wordt wel erg pofferig. De halslijn moet ook uitgediept worden, want die is  nu veel te strak. 


Next step is finding suitable fabric, lace and buttons. I have a fabric in my stash which I would love to use, but I don't think I will find lace in the same color. But maybe, I will be lucky! 

De volgende stap is het vinden van geschikte stof, kant en knopen. Ik heb een mooi stofje hier liggen, maar ik weet niet of ik kant kan vinden in die kleur. Maar misschien heb ik geluk!

Salem chilling near my serger and keeping an eye on what I'm doing

Have you ever sewn pin tucks? Do you have any tips?
Heb jij al eens van deze plooitjes gestikt? Heb je nog advies?

12 comments:

  1. Wow! I've never sewn pintucks, but they look beautiful. I cant wait to see the finished garment. :)

    ReplyDelete
  2. Gosh these pin tucks look tedious! It's amazing how precise you have to be! Your muslin is coming along so grand!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks! The result is great, so I will keep that in mind when I'm sewing the pin tucks!

      Delete
  3. Wat een werk! Maar wel een mooie blouse, ik ben heel erg benieuwd naar het resultaat. Ik weet niet waar je woont en wat je deadline is, maar in Arnhem zit een fournituren winkeltje die moderne en vintage fournituren verkopen, misschien kan je daar vinden wat je zoekt! Ze zijn alleen tot 4 augustus op vakantie (en sowieso op maandag en dinsdag gesloten).
    http://www.dekleinvakwinkel.nl/
    En op vrijdagochtend is in arnhem ook de stoffenmarkt van 8 tot 12.30 dus je zou er een 'naai dagje' van kunnen maken!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dat klinkt als een erg leuke winkel! Ik woon helaas niet echt in de buurt (Drenthe), maar mocht ik er een keer zijn ga ik zeker kijken!

      Bedankt voor de tips!

      Delete
  4. Your kitties make for the most adorables sewing assistances ever! :) Stella (my cat) loves to hang out in my craft room with me, too.

    This is such a classic, lovely blouse pattern, honey. I suspect it will become a frequently reached for wardrobe staple for you once it's complete.

    ♥ Jessica

    ReplyDelete
    Replies
    1. Especially Salem is always very intrigued with what I'm creating!

      Delete
  5. This is going to be an absolutely beautiful blouse! Your workmanship is just stunning...Can't wait to see the finished one! (And given the work that's gone into the muslin, I hope you can get some wear out of that too :) )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks! I don't think I get any wear out of my muslin. I used orange, pink, blue, and grey yarn for the pin tucks. I used the bobbins with colors I don't use often. I really made it for practice.

      Delete
  6. I have never sewn pin tucks before so am really interested to see your work. I think this blouse will be beautiful. I love your cat joining in and 'helping'!

    ReplyDelete
    Replies
    1. The cats are always of great assistance!

      Delete

Thank you so much for leaving a comment! I really appreciate it!