1.11.13

Fleamarket finds Part II

My last post about my recent fleamarket visit didn't include all my finds. I also found a huge lot of vintage knitting patterns mainly from the late 40s and early 50s. Because I had so much to tell about these magazines, especially one issue in particular, I decided to write another blogpost about my fleamarkte finds. 

Mijn laatste bericht over mijn vlooienmarkt vondsten, bevatte niet al mijn aankopen. Ik heb namelijk ook een groot aantal vintage breiboekjes (jaren 40/50) gevonden. Omdat ik nogal wat heb te schrijven hierover, besloot ik om nog een blogbericht te wijden aan mijn aankopen.


Below you see some of the lovely covers of the knitting magazines. I really like it when they have colored illustrations or color photographs, it just makes them even more special don't you think?

Hieronder zie je een aantal covers van de breiblaadjes. Ik vind het erg leuk als deze in kleur zijn getekend of gefotografeerd. Het geeft net iets extra's, vind je ook niet? 


One of the issues contains a short tutorial in how to grade a pattern to your own size. It has explains about how to make the proper calculations, but it also has a guide to draft a paper pattern. This pattern you can use to check the measurements of your knitwork at a glance. It's an easy tool, especially when you're more a visual kind of person. If you're interested in this please let me know and I can share it in future post.

In een van de tijdschriften zit een korte handleiding voor het aanpassen van een breipatroon naar je  eigen maat. Het bevat wat uitleg over het nodige rekenwerk, maar het bevat ook een uitleg voor het tekenen van een knippatroon. Met dit patroon kun je de afmetingen van je breiwerk in een oogopslag controleren. Het is makkelijk, vooral als je meer visueel ingesteld bent. Mocht je interesse hebben, laat het me weten, dan zal ik hier meer over schrijven.

Scheepjes Breiboek nr 14
The booklet has also a picture of a lady in a yarn shop! So lovely! And that cardigan is a real classic!

Het boekje heeft ook nog een prachtige foto van een mevrouw in een breiwinkel! Prachtig! En het vestje is echt zo klassiek!


I also found a 1958 booklet with actual yarn samples. Cool huh!
Ik heb ook nog een boekje uit 1958 met staaltjes van breigaren. Leuk he!


But I saved the best for last. This one is a real gem! It's an autumn/fall supplement of Margriet, a Dutch women's magazine. The magazine isn't dated, but it seems to be a late 40s issue. 

Het beste heb ik voor het laatst bewaard. Dit tijdschrift is echt een schat! Het is een bijlage van het damesblad Magriet. Het blad heeft geen datum, maar ik denk dat het uit de eind jaren 40 komt.

Don't you just love the cover? The magazine has knitting patterns and a small catalogue of sewing patterns.

Vind je het voorblad niet prachtig? Het tijdschrift bevat breipatronen maar ook voorbeelden van naaipatronen.



I love the capelet coat!
De jas met de cape is zoo mooi!


Beautiful dress sewing patterns! 
Prachtige naaipatronen van jurken!


One skirt! Many blouses!
Een rok! Veel blousjes!


What would you wear to your first ball?
Wat zou jij dragen naar je eerste bal?


Ice skating dresses! I need to make one myself sometime!
Jurkjes voor het schaatsen! Ik wil er ooit nog een voor mezelf maken!


Knitting patterns! I love the fair isle cardigan and jumper!
Breipatronen! Het vestje en de trui zijn beide erg leuk!


More Fair Isle jumpers!
Nog meer Fair Isle patronen!


And when I thought there couldn't be more awesomeness in one issue, I stumbled upon a christmas jumper pattern on the last page. It's the same pattern as Susan Crawford's Perfect Christmas Jumper! What a coincidence!  

En toen ik dacht het nu wel gedaan was met al dat moois, zag ik een patroon van een kersttrui op de laatste pagina. Het is hetzelfde patroon als Susan Crawfords Perfect Christmas Jumper!
Wat een toeval!


To conclude: Dita helping me taking pictures!

Tot slot nog even een plaatje van Dita die me hielp bij het maken van de foto's!


Have a nice weekend!
Een fijn weekend toegewenst!

10 comments:

  1. Thanks for sharing your finds, they are really great! I've just started making Susan Crawford's Perfect Christmas Jumper - it's a lovely pattern and it great to see the original :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Love to see your jumper when it's finished!

      Delete
  2. Waauuw! Ik hoop dat ik nog eens zo iets tegen kom!

    ReplyDelete
  3. These are such treasures, they deserved a post to themselves. You must have been so excited to find them. Love the yarn shop lady picture. I would be interested if you write more about the pattern grading feature.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok, I will see if I can translate it properly ;)

      Delete
  4. What a great assortment of patterns! Do you have one you'd like to knit? Wouldn't it be fun if you could locate one of these clothing patterns from your last book you mentioned? There are so many wonderful images in this magazine. I'm sure a lot of inspiration! It's so nice you are able to knit too!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Love the Fair Isle patterns! And the christmas jumper is very tempting as well!

      Yes, that would be great if I could find the patterns from that catalogue!

      Delete
  5. Aww, what a darling little photo assistant Dita makes! :) (My cat loves to "help" me take pictures like that, too.) These patterns are so terrifically lovely! What a jackpot that you hit upon at this great flea market, honey.

    ♥ Jessica

    ReplyDelete

Thank you so much for leaving a comment! I really appreciate it!