12.1.17

2016 in retrospect and goals for 2017

A bit late, but I like to wish you all a happy, healthy and of course creative 2017!

2016 has been an amazing year! Especially the second part of it. I met so many nice people, went to amazing concerts and made a trip to Leipzig on my own. When it comes to sewing and knitting 2016 wasn't a bad year either. What do I say? I'm very very pleased with the things I made, I learned a lot and even started having sewing lessons again.

My favourites of 2016 (in random order):


My first tailored coat! This was a huge project, sometimes a bit frustrating but learned so much. I wear this coat with so much love and joy.



The skirt pattern is borrowed from another pattern. The bodice is drafted by me. Also learned a lot during this project. Never drafted a pattern like this and never used spiral boning before. I hope we'll have a nice summer so this dress can be worn a lot!



This year I really discovered I like solid colored dresses as well. Normally I'm drawn to fabrics with prints, but this has changed. I think the design details are much more emphasized with a solid color fabric. So far I made 3 dresses using a solid colored fabric. I love the gathered skirt of this dress and also like the 3/4 length sleeves.



This was the hardest knitting project I ever did. The roses are quite difficult to knit and the colorwork pattern is very hard to follow because the two colors of wool are almost the same shade. But I love this cardigan. It's one of my favourites!



Goals for 2017:

- Become a certified seamstress:
Some years ago I already made a start with this. But then life got in the way and had to quit. Now, I feel ready to give it another chance. This will take a couple of years, but want to get back on track in 2017.

- Evening gown:
It was one of my sewing goals in 2016. Although I did draft the patterns on 1:4 scale I never go to actually making it. Let's see if it does happen in 2017.

- More alterations/refashions/repairings:
I have a huge pile of clothes that needs repairings, alterations or refashions. I got quite annoyed by it, because it's a pity those clothes never got worn this way. I already made a start last week and it felt so good!

- Flappers dress:
Also a 2016 goal. I love 20s fashion, but never sewn anything from this era. This needs to change! It will be a nice addition to my wardrobe.

- Burlesque costume:
Ok, so last month I started with a Burlesque dancing course. Which is way out of my comfortzone. At the end of 2017 we will perform for an audience and I think that's a great opportunity to make my own costume. 

What are your goals for 2017?

------------------------------------------------------

Dutch:

Een beetje laat, maar ik wil jullie toch graag nog een gelukkig, gezond en vooral ook creatief 2017 toewensen!

2016 was een geweldig jaar, voor het tweede half jaar. Ik heb erge leuke mensen ontmoet, naar mooie concerten geweest en ik ben ben een week alleen naar Leipzig geweest. Wanneer het op naaien en breien neerkomt was het ook zeker geen slecht jaar. Wat zeg ik? Ik ben hartstikke tevreden met de dingen die ik heb gemaakt. Ik hev erg veel geleerd en ben weer begonnen met naailes. 

Mijn favoriete creaties (in willekeurige volgorde:


Mijn eerste mantel waarbij ik technieken zoals pikeren heb gebruikt. Dit was voor mij een gigantisch project, soms zelfs wat frustrerend maar ook erg leerzaam.


Het rokpatroon heb ik geleend van een ander patroon. Het lijfje heb ik zelf getekend. Ook hier heb ik weer veel geleerd. Ik had nog nooit een dergelijk lijfje getekend en dit was ook de eerste keer dat ik spiraalbaleinen gebruikte. Ik hoop dat we een mooie zomer krijgen zodat ik de jurk veel kan dragen.


Het afgelopen jaar heb ik ontdekt dat ik jurken die gemaakt zijn van stof zonder print erg mooi vind. Op deze manier komen de details van de jurk veel meer tot hun recht. Normaliter prefereer ik stofjes met een print, maar dit is veranderd. Tot dusver heb ik drie jurken gemaakt van stof zonder opdruk. Bij deze jurk waardeer ik de aangerimpelde rok en de 3/4 mouwen heel erg.


Dit was het moeilijkste project dat ik ooit heb gedaan. De rozen zijn vrij lastig om te breien maar ook het patroon dat in twee kleuren wordt gebreid is lastig. Dit komt omdat de hiervoor gebruikte kleuren dicht bij elkaar liggen en je het onderscheid bijna niet kan zien. Toch ben ik erg blij met dit vestje. Het is zelfs een van mijn favorieten!

Doelen voor 2017:

- Beginnen met de opleiding tot coupeuse
Een aantal jaren geleden was ik hier al eens mee begonnen. Maar wegens omstandigheden moest ik helaas stoppen. Nu, ben ik weer zover om hier toch weer mee te beginnen. Het kost een aantal jaar voor ik mijn diploma heb, maar in 2017 wil ik dus hiermee een start maken.

- Avondjurk
Hij stond vorig jaar al tussen mijn doelen. Maar ik ben niet verder gekomen dan het tekenen van de patronen op 1:4 schaal. Hopelijk wordt het dit jaar daadwerkelijk een jurk die ik aan kan. 

- Meer reparaties/aanpassingen/refashions 
De stapel met kleding waar nog iets mee moet gebeuren is groot. Het is zo zonde dat die kleding nu niet meer wordt gedragen. Inmiddels begint het me te irriteren en wil ik daar verandering in. Gelukkig heb ik al een goede start gemaakt, want de afgelopen week heb ik maar liefst vier kledingstukken vermaakt of gerepareerd. 

- Flappers jurk
Ook deze stond vorig jaar al bij mijn doelen. Helaas, ben ik hier niet aan toegekomen. Ik vind de mode uit de jaren 20 heel erg mooi, maar heb nog nooit iets uit die periode gemaakt. Zou het een mooie toevoeging aan mijn garderobe vinden. 

- Burlesque outfit
Sinds een maand volg ik Burlesque danslessen en eind dit jaar gaan we ook een voorstelling geven. Dit is zo ontzettend ver buiten mijn comfortzone!! En ook een mooie gelegenheid om mijn eigen outfit te maken.

Wat zijn jullie doelen?

10 comments:

  1. Wonderful handmade garments! The coat is definitely my favourite, it looks so well made. Looking forward to seeing your projects for this year. xx

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you! I'm very happy with the coat, love to make another one in a different color :)

      Delete
  2. You've been a busy bee! I look forward to see what you make in 2017. I'm sure you'll craft some wonderful clothes.

    ReplyDelete
  3. Great makes, great plans/goals! I wish you all the success for 2017 :)

    ReplyDelete
  4. I adore all your 2016 makes so much :-) Happy 2017 to you and good luck with your goals :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you! Probably I won't get everything done, but it's good to think about what I want to make :)

      Delete
  5. You made some fabulous items in 2016. Looking forward to seeing what you make this year. Have fun with the burlesque. Making a costume will be great!

    ReplyDelete
  6. Lovely projects, thanks for sharing. I hope your goals turn out well. x

    ReplyDelete

Thank you so much for leaving a comment! I really appreciate it!